De Caravan

"In februari 2018 stond ik, Heidi Kleijberg, voor het eerst in deze tuin, maar dan met mijn voeten in een grote paardenbak. Nu hou ik, opgegroeid bij het strand in het Westen van het land, veel van zand, maar mijn achtertuin mocht wel wat levendiger en natuurlijker ingericht worden. En toen zag ik het voor me: spelende kinderen, boomstronken, takken, eikeltjes, dennenappels en bladeren. Bloemen, veel bloemen. Vlinders, bijen, lavendel, basilicum, tijm, veel voel-,ruik- en kijkplezier. Ezels, ja, twee ezels om te knuffelen, op te rijden, te verzorgen. En geitjes, cavia's, kippen, vogels. En wat als het echt stortregent? Een stacaravan! Kamperen terwijl je vader en moeder werken. Ja, dat wordt 't. Zie hier De Caravan. 
Ik vang als gastouder in het buitengebied van Middelbeers kinderen op van 0 tot 4 jaar. Kinderen voelen zich veilig en vertrouwd en worden uitgenodigd om op ontdekkingstocht gaan. Voel je welkom."
Heidi Kleijberg


Aandacht voor

sociaal-emotionele ontwikkeling
motorische ontwikkeling
cognitieve ontwikkeling
taalontwikkeling

Een thuisgevoel bij de gastouder.

De kinderen worden in de tuin bij de achterdeur van het huis of bij de Caravan overgedragen van ouder naar gastouder en bij het naar huisgaan vice versa. De kinderen worden persoonlijk welkom geheten, aan de ouder vraag ik of er nog bijzonderheden zijn, ik zeg de kinderen op ooghoogte van het kind gedag en raak hen even aan (aai over het bolletje o.i.d.). Zij voelen dat ik er voor hen ben.

Soms is afscheid nemen niet makkelijk, ik neem het betreffende kind bij de hand, of op mijn arm, of dichtbij me en samen zeggen we gedag, we zwaaien. Ik heb begrip voor het verdriet en leid het kind daarna naar bijvoorbeeld de cavia's (met een beestje in de buurt voel je je beter). Ervaring leert dat het kind zich snel beter zal voelen. Overgangsmomenten blijven soms lastig voor jonge kinderen. Een min of meer vaste handeling, volgorde, ritueel, liedje kan dat versoepelen.

Mijn kijk op uw kind

Ik ga bij de ontwikkeling van een kind uit van de  natuurlijke nieuwsgierigheid, een intrinsieke motivatie om tot ontwikkeling te komen. Ik zie fantasie als lerende factor voor een kind. Buiten lopen fantasie en werkelijkheid in elkaar over, denk aan boskabouters, boselfen, sagen en mythen. De natuur zie ik als helende factor, als rustgevende factor, als verbindende factor voor groot en klein, voor jong en oud.

Uw kind wil zelf ervaringen opdoen, zien, horen, voelen, proeven, mislukken, vallen, opstaan, opnieuw proberen, dansen, zingen, muziek maken, inspannen, ontspannen, voelen dat het leeft en dat het mag zijn wie hij of zij is en dat dat goed is. Uw kind is een uniek kind. 
Soms hou ik me op de achtergrond, soms “speel” ik mee om het kind een stukje verder te helpen, nieuwe impulsen te geven aan het spel, soms benoem ik alleen maar wat ze doen om de kinderen te helpen met elkaar verder te komen.

Een dag bij De Caravan 

Rond 7.30 starten we buiten om de dieren te verzorgen. Knuffelen, aaien, met hooi en stro spelen, we beleven volop. Rond 9.00 uur drinken we wat, de kinderen kiezen wat ze willen doen en rond 10.30 uur is het tijd voor fruit en een slaapje voor wie dat nodig heeft. Om 12.00 uur gebruiken we de lunch, daarna doen de meeste kinderen lekker een middagslaapje. Als het even kan slapen de kinderen  in een Lutje Potje (een door de GGD goedgekeurd buitenbedje) en eten we aan de picknicktafel. Rond 15.00 wat drinken en fruit/groente/kaakje/cracker. Rond 16.30 gaan we wat drinken. Tegen 17.30 zijn we zeker weer buiten, dan worden de kinderen weer opgehaald en is de overgang van spelen naar opgehaald worden makkelijker.

Tussen de eet- en drinkmomenten door, die ik ook bewust inzet als rust- of overgangsmoment, zijn we hoofdzakelijk buiten. De kinderen struinen, klimmen, klauteren in de speeltuin met glijbaan, boomstronken en autobanden, verzorgen de konijnen, cavia’s, geiten en ezels, spelen in de hooischuur. Ook in het bos zijn we regelmatig te vinden. Soms zijn we even binnen waar ook genoeg speelgoed is om de kinderen te vermaken. Maar vooral voorlezen gebeurt vaak binnen, lekker op de bank of op het kleed. Of aan tafel, dan maken we daarna een schildering of tekening naar aanleiding van het verhaal 😉.
Als het even kan vraag ik de kinderen aan het einde van de dag wat we hebben gedaan en wat ze het leukst vonden. 

Mijn opleidingen en werkervaring

Na afronding van de HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening werkte ik 5 jaar als activiteitenbegeleider met jongeren met een verstandelijke beperking.            
Na de geboorte van onze twee dochters heb ik de HBO Pabo afgerond en werkte ik vijf jaar als leerkracht op een basisschool.
Ik haalde mijn post-HBO Management-diploma en werd locatiemanager op een BSO. 
Ik verhuisde met mijn gezin naar Middelbeers, kocht een stacaravan en startte mijn gastouderopvang De Caravan. Momenteel volg ik de post-HBO studie Kindercoaching. Dat komt altijd goed van pas.